14 серпня — перший Спас

медовый спас

14 серпня — перший Спас,

Спас медовий, Спас на воді. Це — перше з трьох серпневих свят, присвячене Спасителеві,

Ісусові Христу. Повна церковна назва першого Спасу –

‘Походження чесних древ чесного і животворящого Хреста

Господня’.

У старовинному грецькому Часослові виникнення цього свята

пояснюється так: із-за літньої жари в серпні

Константинополь страждав від поширення різних хвороб;

тому спрадавна встановився звичай виносити з храму Святої

Софії для освячення міста і відвертання епідемій частку

хреста, на якому був розіпнутий Ісус. Мабуть, спочатку

свято називалося не ‘походження’, а ‘передпоходження’,

тобто винесення.

У російських православних селах перший Спас справляли без

особливої пишноти — в цю пору селянинові не до гулянь:

треба і косити, і орати, і сіяти; ‘серпень — каторга’,

говориться в прислів’ї. Але цілий ряд традицій

дотримувалися. З 14 серпня починали збирати мак.

Встановлювався строгий двотижневий Успінський піст.

Влаштовували так звані ‘сирітські і вдовчі допомоги’,

коли всім миром допомагали найбіднішим і слабкішим

жителям села. Багато чого за роботу не запитували,

працювали ‘за пригощання’, а то і самі приносили на двір

вдови всяких припасів :

Ти — за себе, ми — за тебе

а Христов Спас — за усіх за нас!

Називався перший Спас ще і медовим, і ось чому.

Вважалося, що з цього дня бджоли перестають носити

медовий хабар з квітів. Строгі охоронці народних звичаїв

тільки з першого Спасу починали їсти мед, освячуючи його

заздалегідь в церкві. А увечері обступав пасіку натовп

хлопців і підлітків з чашками, а то і просто із зірваним

поблизу листям лопуха. Приходили вони отримати свою

‘дитячу долю’, знаючи, що не обнесе, не обділе їх в

медове свято ні на одній пасіці. Недаремно говориться:

‘Перший Спас — ласунка’.

Дай, Господи, хазяїну багато літ

Багато літ — довгі роки!

Дай довго жити, Спаса не гнівити

Спаса не гнівити, Божих бджіл водити

Божих бджіл водити, затятий віск топити –

Богові на свічку, хазяїну на прибуток

Будинку на приріст

Малим діточкам на пригощання!

Дай, Господи, хазяїну батька-матір годувати

Батька-матір годувати, малих детушек ростити

Розуму-розуму учити!

Дай, Господи, хазяїну зі своєю хазяєчкою

Солодко є, солодко пити

А і того солодше на білому світі жити!

Дай, Господи, хазяїну багато літ!

Крім того, 14 серпня всюди здійснювалися хресні ходи до

води — адже Спас-то цей ‘на водах’! Звичайно, з особливою

урочистістю дійство здійснювалося в Москві, де в обряді

брав участь сам государ. Царські виходи з прадавніх часів

були важливою стороною державного життя. Кожне велике

свято ознаменовувалося ними. Зберігся точний розклад

правил : у якому одязі на яке свято виходити

вінценосцеві, яку мати при цьому свиту. Не виявився

виключенням і день першого Спасу.

Навпроти Симонова монастиря на Москві-річці будувався

спеціальний поміст і влаштовувалася ‘іордань’ — зводився

над водою навіс на чотирьох прикрашених стовпах,

увінчаний позолоченим хрестом. На поміст ставилися два

‘місця’ — государеве(у вигляді п’ятиглавого храму) і

патріарше. Їх обгороджували роззолоченими гратами, поміст

застилали яскраво-червоним сукном. Царське місце було

покрите різьбленням, затверджувалося ‘на п’яти точених

стовпцях, що стоять на п’яти золотих яблуках, і

засмикувалося зсередини тафтяною, занавіскою’.

Під урочистий дзвін у встановлений час з’являлися цар з

боярами, йдучи перед хресним ходом. Починалося урочисте

освячення води. Усі, починаючи з государя, отримували з

патріарших рук засвічені свічки. Після прочитання молитов

цар сходив під навіс ‘іордані’ і звідти — у воду. Був він

в звичайній їздовій сукні, але перед зануренням покладав

на себе дорогоцінні хрести. Їх було за традицією три — що

унизалні перлами і прикрашені коштовними каменями. Ось,

наприклад, як виглядав один з хрестів : ‘…

Посередині образ Спасу різьблений, що стоїть, з боків

образи Пречистої Богородиці та Іоанна Богослова, позаду

Архангел Михайло. На хресті смарагд, з боків двадцять

вісім жемчужків, а в середині дванадцять жемчужків та

вісім камінчиків в гніздах, та два яхонту і два рубіни…

Поки цар, вийшовши з води, переоблачався у суху сукню,

царське місце засмикувалося яскраво-червоним сукном.

Потім государ приймав патріарше благословення і під

благовіст повертався у свої палати. Цього дня народу

строго — дуже суворо заборонялося подавати самодержцеві

чолобитні: в Спасове свято повинен дотримуватися спокій

государевий.

Духовенство кропило святою ‘йорданською’ водою війська і

прапори. Простий люд спрямовувався до ‘іордані’, де

особливі приставлені люди розливали тим, що бажає

освячену воду в заздалегідь приготовлений посуд. У палац

же, на царську половину, вирушали дві наповнені доверху

срібні чаші.

А у Симонова монастиря тривали народні гуляння — чинні,

без танців і без пісень, без винопиття: Успенський піст,

що починається, строгий, дозволяє пригощатися тільки

медом і квасом.

Оставить комментарий

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован.