2 серпня день пам`яті святого пророка Ілії

Ілля1

2 серпня день пам`яті святого пророка Ілії

 

Ім’я пророка Ілії перекладається як “Бог мій Господь” – що виражає основний зміст його служіння(ср.: 3 Цар 18. 36) – це ревна боротьба за поклоніння єдиному Богові і своїми справами того, що виявляв Його могутність.

Пророк Ілія – один з самих шанованих святих Старого Завіту. Він народився у Фесвії Галаадській в коліні Левіїна за 900 років до Різдва Христового.

Згідно з переказом, що дійшов до нас від святого Єпіфанія Кіпрського, коли народився Ілія, батьку його було таємниче бачення: чоловіки благовиді вітали немовля, сповивали його вогнем і живили полум’ям вогняним.

Святий пророк Ілія дійсно був полум’яним ревнителем віри і благочестя, з малих років він присвятив себе Єдиному Богові, жив в пустелі, проводив час в пості, молитві і благочесті. Його пророче служіння припало на царювання самого нечестивого ізраїльського царя Ахава. Іезавель, дружина Ахава, переконала чоловіка прийняти язичницьку релігію.

У країні культивувалося поклоніння Ваалу, народ відпав від істинної віри предків в Єдиного Бога, пророків ізраїльських переслідували і вбивали. Для напоумлення царя і розбещеного ним ізраїльського народу пророк Ілія уразив землю трирічною посухою, “молитвою небеса уклавши”. Після цього він, щоб уникнути гніву Іезавелі, за вказівкою Божою, сховався у потоку Хораф, куди ворони кожен ранок і вечір приносили йому хліб і м’ясо.

Народ же у той час страждав від нестерпної спеки і голоду. Старозавітнєпередання розповідає про те, що Господь по Своєму милосердю, бачачи страждання людей, готовий був пощадити усіх і послати дощ на землю, але не хотів порушити слова пророка Ілії. Для пророка було важливим обернути серця ізраїльтян до покаяння і повернути їх до істинного Богопочитаня.

Божественный пророче, ты ревнуя по Господе Вседержители, молитвою небеса заключил еси, рек: дождь и роса да не снидет на землю, токмо глаголом уст моих.

Через деякий час потік висох. Пророк Ілля, по слову Божому, відправився в Сарепту Сидонську до бідної вдови. За те, що вона не пожаліла останньої жмені борошна і олії, по молитві пророка Ілії борошно і олія відтоді не виснажувалися у будинку вдови. Тут же пророк Ілія здійснює ще одно диво: він оживив несподівано хворого сина вдови, що помер, співчуваючи горю жінки.

На третій рік посухи пророк Ілія повернувся до Ахаву. Пророк Ілія запропонував влаштувати змагання з жерцями Ваала, щоб з’ясувати, чий бог істинний. Зібравши народ на горі Карміл, пророк Ілія запропонував спорудити два жертовника: один – від жерців Ваала, інший – від пророка Ілії для служіння Істинному Богові. “На який з них спаде вогонь з неба, той буде вказівкою, чий Бог істинний, – сказав пророк Ілія, – і усі повинні будуть вклонитися Йому, а ті, що не визнають Його будуть віддані смерті”.

Жерці Ваала танцювали, молилися і кололи себе ножами весь день, але нічого не сталося. До вечора святий пророк Ілія спорудив свого жертовника з 12 каменів, по числу колін Ізраїлевих, поклав жертву на дрова, наказав викопати навколо жертовника рів і повелів поливати жертву і дрова водою. Коли рів наповнився водою, полум’яний пророк звернувся до Бога з гарячою молитвою і проханням, щоб Господь послав з неба вогонь для напоумлення ізраїльських людей, що помиляються і зробилися жорстокими, і обернув серця їх до Себе.

Вогонь впав з неба і спалив жертву пророка Ілії.

Народ закричав: “Воістину Господь є Бог Єдиний і немає іншого Бога, окрім Нього”!. Тоді по велінню пророка Ілії жерці були убиті. По молитві пророка Ілії Господь послав на землю щедрий дощ, посуха закінчилася.

Божественный пророче, ты молитвою и милованием, паки небеса отверзаеши, и дождь жаждущим людем, богатно даруеши.

Проте, незважаючи на чудеса і великі знамення, які відбулися по молитві пророка, Іезавель бажала убити його за те, що він зарадив смерті жерців вааловых. Знову починаються переслідування і гоніння. Ілля біжить в пустелю. Цей суворий і непохитний ревнитель істинної віри уперше впав у відчай – йому здавалося, що лише він один залишився вірний істинному Богові, що не залишилося на землі нікого, кому він міг би передати і зберегти віру батьків в Єдиного Бога.

І ось на горі Хорив цей великий пророк удостоївся, наскільки це можливо для людини, споглядання лицем до лиця Бога. Господь утішив його, сказавши, що залишилися ще люди на землі, що ніколи не поклонялися ідолам, і вказав на Єлисея, якого Він вибрав пророком після Ілії. Така яскрава подія в житті пророка Ілії показала йому, наскільки Господь милостивий, що Він не лише грізний караючий суддя. Єлисей став учнем пророка Ілії і свідком його сходження на небо у вогняній колісниці.

Ілія був узятий на Небо живим: “раптом явилася колісниця вогняна і коні вогняні, і розлучили їх обох, і понісся Ілія у вихорі на Небо” (4Цар.2: 11). Згідно Біблії, до нього живим на небеса був узятий лише Єнох, що жив до Потопу(Побут.5: 24).

Апокрифічна Книга премудрості Ісуса, сина Сирахова описує цю подію так: “Ілія прихований був вихором, – і Єлисей виконався духом його” (Сіраху.48: 12). Згідно з нею, Ілія залишив пророкові Єлисею свій верхній одяг(“милоть”), скинувши її тому вже з вогняної колісниці.

Ілія раніше сказав Єлисею: “Проси, що зробити тобі, раніше ніж я буду узятий від тебе”. І Єлисей відповів: “Дух, який в тобі, нехай буде на мені удвічі”. Ілія сказав: “Важкого ти просиш. Якщо побачиш, як я буду узятий від тебе, то буде тобі так”. Незабаром явилася вогняна колісниця, і вихор возніс Ілію на небо. Це була людина, яка за життя воскрешала мертвих, це був пророк, який не побачив смерті, але був вознесений Богом в Царство Небесне.

Илиа пророк предивный, зарею ум просветив, весь бысть божествен: и царя нечестива суд неправедный зря негодует, темже и судом Божиим отречение посылает на него: такожде и царицу яко немилостиву, и златолюбиву, суду Божию предаде. Но молитвами, Христе, Твоего пророка Илии спаси всех нас, яко милосерд..

Пророк Ілія знову з’являється в Новому Заповіті: під час ПреображенняГосподня, він разом з пророком Мойсеєм став на горі Фавор, щоб розмовляти з Ісусом Христом.

За переказами Церкви, пророк Ілія явиться на Землі знову. Він буде предтечею другого пришестя Христа на землю і під час проповіді прийме тілесну смерть.

Пророк Ілія був одним з перших угодників Божих, яких стали шанувати на Русі. В ім’я його ще при князеві Аскольді, на початку IX століття, був споруджений соборний храм в Києві. І свята рівноапостольна княгиня Ольга поставила церкву в ім’я пророка Божа Ілії на півночі Русі, в селі Вибути.

Святий пророк Ілія, що трудився в древні часи в далекій Палестині, завжди сприймався православним руським народом як один з найближчих нашій вітчизні святих. У “Іллінських” церквах здійснювалися і здійснюються хресні ходи, особливо в посуху. Іллїн день вважався межею сезонів, при цьому у південних слов’ян(напр., в Македонії) цей день називався серединою літа, а в Росії – поворотом на зиму. Після Іллїна дня чекали дощів і було заборонено купатися(щоб не потонути або не захворіти).

Також це свято зв’язувалося в уявленнях слов’ян з шлюбною темою і символікою родючості : молилися про багатий урожай, а дівчата – про те, щоб вийти заміж.

Згідно з церковним переказом, грунтованому на пророцтві Малахії : “Ось, Я пошлю до вас Ілію пророка перед настанням дня Господня, великого і страшного”(Малий.4: 5), пророк Ілія стане предтечею Другого Пришестя Христа на землю і буде убитий за проповідь Христа, повторивши тим самим долю Іоанна Хрестителя, що прийшов “в дусі і силі Ілії” в якості Предтечі Спасителя (“Ілія повинен придти раніше і влаштувати все; але говорю вам, що Ілія вже прийшов, і не упізнали його, а поступили з ним, як хотіли; так і Син Людський постраждає від них” (Мф.17: 11-12), – говорить Христос).

Про те, що Ілія є одним з провісників Христа, свідчать його чудеса. Під час посухи, що послідувала за гріхи царя Ахава і народу Ізраїлю, він оселився у будинку вдови з Сарепти Сидонской, язичнички за походженням – подібно до того, як Христос прийшов до гинучого народу Ізраїлю, але, будучи знехтуваним, був прийнятий язичниками.

У будинку вдови Ілія воскресив її єдиного сина, що помер від хвороби, – як Христос воскрешатиме мертвих в земному Своєму житті.

Ще одне диво у будинку вдови – доки в нім знаходився пророк, не вичерпувалася олія в глеку і не закінчувалося борошно – передбачає диво про хліби і риб, якими Господь насичував тих, що слухають Його.

Про те, що Ілія – найбільший з пророків, Євангеліє свідчить тим фактом, що лише він і Мойсей удостоїлися бесіди з Христом під час Його Преображення на Фаворі.

Є різні пояснення, чому саме цих двох пророків обирає для бесіди Христос.

По-перше, Ілія, як і Мойсей, мав досвід безпосереднього богоспілкування : Мойсей отримав від Бога закон, а також спілкувався зі Всевишнім настільки близько, наскільки можливо для людини – бачив “задня Бога”(Вих., 33). Ілія ж стояв лицем до лиця перед Богом по Його заклику, “закривши обличчя своє милоттю своєю”(3 Цар., 19).

Святитель Іоанн Златоуст викладає іншу думку: “один померлий і інший, такий, що ще не випробував смерті”, з’явилися перед Христом для того, щоб показати, що Він “має владу над життям і смертю, володарює над небом і землею”.

2 серпня – “день ВДВ-шника”. Воїни у блакитних беретах відмічають своє свято широко, а ті з них, хто сповідують себе православними, не без гордості згадують, що цього ж дня Церква згадує пророка Ілію. Тому останнім часом пророка Ілію все частіше називають покровителем повітряно-десантних військ. Немає нічого поганого в такому календарному символізмі, тим паче, що багато чудес пророка були по-старозавітному войовничими.

Кожному він близький по-своєму. Тому пророк Ілія, від якого нас відділяють тисячоліття, – один з найулюбленіших в народі святих.

Ілля на колеснице

Тропарь, глас 4

Во плоти Ангел, / пророков основание, / вторый Предтеча пришествия Христова, Илия славный, / свыше пославый Елисееви благодать / недуги отгоняти / и прокаженныя очищати, / темже и почитающим его точит исцеления.

Кондак, глас 2

Пророче и провидче великих дел Бога нашего, / Илие великоимените, / вещанием твоим уставивый водоточныя облаки, / моли о нас Единаго Человеколюбца.

Величание

Величаем тя, / святый славный пророче Божий Илие, / и чтим, еже на Небеса / на колеснице огненней, / преславное восхождение твое.

Иное величание

Величаем тя, / пророче Илие славне, / и почитаем, еже на Небеса с плотию, / огненное восхождение твое.

Иное величание

Величаем тя, / пророче и предтече пришествия Господня, Илие славный, / и чтим, еже на Небеса с плотию, / огненное восхождение твое.

Молитва

О святый славный пророче Божий Илие, великий закона Божия ревнителю. Ты изрядный и храбрый во убиении Вааловых жерцев отмститель был еси: яко славу Божию не умоляему, но умножаему во веки видети восхотел еси, и толико многороднаго их неистовства не убоялся еси, яко Иезавелины жерцы на потоце Киссове ножем заклал еси, последи же яко вихрем на огненней колеснице взят быв, на высоту небесную со славою возшел еси. Сего ради мы, недостойнии и грешнии, смиренно молимся тебе, честный Божий пророче: сподоби достойно славити и воспевати пречестное твое заступление, да обретше тя великаго ходатая, богатыя милости от Господа сподобимся.

Темже и ныне, славно ублажающе тя, молим: огради миром державу нашу, и избави нас от всякого навета вражия, от глада, и труса, и огня молниина, и не забуди ны, грешныя, пресветлую память твою праздующия и непрестанно славящия прославльшаго тя Господа во веки веков. Аминь.

Оставить комментарий

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован.